torsdag 12 februari 2009

Skitstövlar!

Nu när jag äntligen klarat av statistiken och fått alla min poäng registrerade, så fick jag lite pengar av mamma och pappa. "Kanon", tänkte jag. "De här slantarna täcker antagligen för ingenjörsringen som jag tänker köpa."

Nu var det dock så att jag fick kontanter och eftersom man måste visa upp ett examensbevis (vilket kommer dröja ca 8 - 10 veckor) för att köpa en examensring så stod jag där med massa slantar i näven.

Vad gör man då? Sätter in dem på banken? Nej, man shoppar upp dem! I söndags gjorde jag mig en ordentlig räd ner på stan.

Måste försvara mig med att jag bara köpte saker som jag verkligen behövde eller kände att jag saknat ett bra tag. Som en skrapa/borste till bilen, nya jeans, en kjol, två böcker och en klocka. Jag var även och tittade på stövlar.

Det där med stövlar är en lite knepig sak för mig. Enda sedan vi städade ur vår klädkammare (i augusti!) har jag tänkt att jag ska gå med mina svarta stövlar till en skomakare för att laga den utslitna klacken. Under hösten har jag lyckats ta sönder ytterligare två par skor, så nu är min till-skomakaren-hög ganska stor. Det är inte långt till närmsta sko- och nyckelservice här ifrån. Det är faktiskt längre till mataffären. Problemet ligger i att jag ofta kommer hem straxt innan sex och killen har bara öppet till sex på vardagar. På lördagar har han öppet till 13, men jag brukar tappa minnet på lördagar och inte komma på förens klockan tre att min till-skomakaren-hög kallar på mig.

Så till mitt problem. Jag har skor hemma som jag tycker om, men som jag inte kan använda för de är trasiga. Därför köper jag inga nya skor, vilket resulterar i att jag har samma par stövlar när jag springer på byggarbetsplatser som när jag ska på fest. Jag har inga snygga, rena stövlar!

I alla fall så kollade jag på stövlar i söndags. I den första affären jag går in i hittar jag mina drömmars stövel! Underbara bruna stövlar med spännen nere vid ankeln. Bra pris var det också. Ögonblicket innan jag ska prova stöveln faller blicken på den lilla lappen som beskriver vilka material som finns i stöveln. Jag upptäcker den hemska romben. Romben står för konstgjorde material, typ plast. Jag vill inte stoppa i mina fötter i ett par pjuks med andningsförmåga jämförbar med en kondom. Fattar ni hur illa ett par fötter kan lukta efter att ha spenderat dagen i ett par plastpåsar?

Stövlarna åkte upp på hyllan igen med en väldans fart! Sen tänkte jag: "Det här kommer inte gå. Hur mycket jag än letar kommer jag aldrig hitta ett par lika snygga stövlar som dessa." Det var sant. Det fanns inga lika snygga stövlar i hela stan, tror mig, jag letade.

Inga kommentarer: