onsdag 10 december 2008

Julfreak!?!

Jag har alltid älskat julen. De flesta barn älskar julen och jag har ganska mycket av mitt barnasinne kvar, så julen tenderar fortfarande att skimra med en speciell magisk glöd.

Allt eftersom åren gått har den där glöden falnat något. Men jag misstänker att den har falnat lite fortar för mina bröder, då de för andra året i rad beslutat att fira jul med andra människor än familjen. Jag är dock mycket trogen jultraditionerna och kommer spendera min julaftonsmorgon hemma i päronens kök.

Detta år har dock julstämningen inte riktigt infunnit sig. Jag har inte riktigt fått den där julkänslan som brukar komma krypande sådär runt den 1:a december då julkalendern drar igång. Jag har faktiskt bara sett ett avsnitt av årets julkalender. Visserligen är Anders och Måns väldigt roliga med sina dialekter och de har ett kul kroppsspråk, men någon julstämning kunde inte infinna sig.

Jag har inte heller adventsstädat lägenheten och det var nästan lite jobbigt att sätta upp stjärnor och stakar runt om i lägenheten. Jag var ju tvungen att tänka aktivt! Då jag gjorde ett försök till att shopa julklappar i helgen fick jag nästan ett anfall av panikångest då jag klev in i köpcentrat. Vad gör jag nu? Vad mycket folk? Vad vill folk ha? Måste erkänna att jag kan vara lite besatt av tanken på att hitta den perfekta julklappen till alla.

Så här 14 dagar innan julafton ska jag försöka att frammana lite julkänsla. Ska baka lussebullar på lördag och dessutom ska jag på Lucia-pool-party (JAAA!). Jag har dessutom insett att min julpysseldos på arbetstid ökat avsevärt då jag blivit julkortsansvarig (även om mina julkort inte är i klass med Brownies). Mycket plock med adresser och register har det blivit.

Dessutom så var det julbord på jobbet idag. Åt mig mätt redan på sillen. Till efterrätt fanns det minst 8 sorters kakor och pajer, småkakor, flera olika efterrättssåser och ost och kex. Jag nöjde mig med en chokladkaka, en björnbärskaka, pannacotta, en bit citronpaj och lite körsbärspaj.

Inga kommentarer: