lördag 13 december 2008

Lucia, IGEN!

Jag är glad idag. Det är ingen som har begärt av mig, under hela december, att jag ska lussa för dem. I alla fall inte på allvar. Istället var det Pacman som sömnigt nynnade på "sankta Lucia" innan vi ens klivit ur sängen. Det är nog första gången någon lussar enbart för mig.

Från tidig ålder har jag älskat att lussa. Tyckt att det varit jättekul att ta på mig vit särk och sjunga för föräldrar och andra barn. Jag begärde inte ens att jag skulle få var Lucia. Ett år var jag den enda tärnan i hela tåget. Ett annat år kunde jag inte hålla mig, utan jagade upp och styrde ut mina småbröder redan 1:a december. Mina föräldrar blev jätteförvånade, men väldigt glada när vi väckte dem med frukost på sängen.

Under mellan- och högstadiet gick jag i musikklasserna och där fick vi betalt för att lussa. Jag längtade till först oktober för det var då vi började repetera på jul- och Luciarepertoaren I tvåan på gymnasiet var jag en av stadens Luciakandidater och året efter återförenades i ytterligare ett Luciatåg.

Det var först förra året som jag började tröttna på det hela. Tyvärr var jag på en av universitetets avdelningar där tanter 55+ bestämde traditionerna. De beslöt att alla som var nya för året skulle vara med i tåget. Det var jag och 6 grabbar. Jag försökte in i det längsta med att få slippa sätta på mig den där ljuskronan. En av killarna hade ju nästan lika långt hår som jag och det var definitivt blondare! Jag fick dock ge mig när killarna började yra om att de skulle spexa till det hela med att slita upp de vita labbrockarna som vi skulle ha på oss. På den bara bringan planerade de att skriva G O D J U L. Jag var inte alls sugen på det, utan gick till slut med på att vara mellanslaget, d.v.s Lucian.

Så, iklädd knälång, vit labbrock, röda stumpbyxor (killarna hade också röda stumpbyxor!) och en luciakrona konstruerad av en sönderriven gratistidning och 5 provrör, skred jag och mitt följe in i personalrummet. Självklart gjorde vi stämningsfull succé.

Men i år blir det tack ock lov inget lussande för min del. I stället kommer Geisha över och vi ska baka saffransbullar. Kvällen skall spenderas med mina underbara vänner. God mat, bad och kanske en lite glögg.

Inga kommentarer: