onsdag 8 oktober 2008

Studentliv

Idag satte jag mig på allvar med statistiken igen. Försökte så smått redan igår, men det gick inte så bra. Jag hade fått för mig att jag kunde sitta hemma vid köksbordet med eländet. Det gick inte!

Att plugga till tentor är en konst. Man kan tycka att efter sex år på universitet så borde man ha lärt sig hur man gör? Jag har kommit fram till några bra punkter. Empiriska studier...
  • Sitt inte hemma! Det är så mycket roligare att blogga, diska, bädda sängen, kolla kompisarnas bloggar och läsa skvaller på aftonbladet.se än att plugga.
  • Hitta en bra miljö att plugga i. Själv gillar jag ljusa, luftiga lokaler med högt till tak och gott om dagsljus.
  • Tillåt dig att ta pauser! 15 minuter på en timme är lagom.
  • Gör upp ett plugg-schema. Skriv upp vad du ska hinna med varje dag och försök klara av dagens mål.
  • Hitta bra plugg-kompisar. Det är alltid bättre att slå sitt inte fullt så kloka huvud ihop med ett annat ungefär lika klokt huvud, än att sitt ensam med sin ångest.
Jag måste erkänna att jag inte alltid följer mina egna regler. Har alldeles för dålig självdisciplin.

Så idag när jag traskade in på biblioteket så upptäcker jag att den nybyggda delen är öppen. Längst in finns ett nytt, fräscht, pluggrum med alla fyra väggarna av glas, ca två våningar upp och utsikt över torget nedanför. Gott om dagsljus och inget störande ljud. Nåja ett oidentifierbart surrande kunde identifieras om man koncentrerade sig, men det gick att tränga bort. Jag lyckades faktiskt sitta riktigt koncentrerat i flera timmar och blev endast störd av de byggnadsarbetare som bestämde sig för hamra på taket runt tre-snåret. Ett plugg-place som får väl godkänt i min bok!

Då jag knatade hem på lunchen norpade jag åt mig ett nummer av teknologernas tidning. Jag blev mäkta förvånad då jag insåg att de satsat på mode i detta nummer. Overallsmode visserligen, men ändå! Tänk om de satsat på overallsmode då jag var inne i kravallsvängen! Jag satte mest på mig en inte allt för uppseendeväckande tröja och gympadojor. Här var det panband, flådig makeup, high-heals och accessoarer för hela slanten. Det var nästan så jag blev sugen på att rota fram min egen overall, men bara nästan!

Det fräscha pluggrummet och overallsmodet fick mig nästan att tycka att det där med studentliv nog inte är så tokigt ändå. Men när jag sedan satt där med pannan i djupa veck och försökte lura ut vilken fördelning jag skulle använda mig av denna gång, kom jag till sans igen. Måtte jag klara tentan nu, så jag kommer här ifrån någon gång!

Inga kommentarer: