måndag 10 november 2008

Åååååka tååååg!

Jag gillar verkligen att åka tåg. Det är harmonisk och avslappnande på någotvis. Ibland kan jag till och med bli smått avundsjuk på resenärer som ombordstiger ett tåg som jag inte ska med. De har en destination, ett litet äventyr och en upplevelse framför sig. Då passar det ju faktiskt ovanligt bra att jag får åka tåg i tjänsten ibland! Idag tog resan dock något längre tid än beräknat...

Jag skuttar på tåget klockan halv sju och lyckas självklart sätt mig på fel plats. Jag blir snart bortkörd! Efter lite kånkande på väska och påsar men arbetskläder lyckas jag finna min rätta plats och sätter mig till ro med morgontidningen. Efter ca 50 minuters tågresa stannar plötsligt tåget mitt ute i ingenstans.

Efter lite skrapande i högtalarsystmetet får vi reda på att en kopplingsledning eller liknande har rasat och att tåget är strömlöst. Förtillfället drivs tåget på batteri för att vi passagerare ska kunna njuta av bekvämligheter som ventilation och elektriskt ljus, men den räcker endast i ca 40 minuter. Det blev nästan lite dommedagsstämning över vagnen när det elektriska ljuset börjar flimra, för att sedan slockna helt.

Pacman raporterar via mobiltelefon att preliminära rapporter på SJs hemsida pekar på att problemet bör vara åtgärdat klockan 13:00. Lyckligtvis behövde vi inte vänta så länge. Efter två timmars stillastående rullar ett annat södergående tåg upp brevid oss och vi evakueras.

Turligt nog evakueras min vagn först och jag är snabb nog att försäkra mig om att få en sittplats reserande delen av resan. Rullar in på perongen ca 2 ½ timme efter utsatt tid och då plockar projektledaren upp mig och vi åker på lunch. Halv två börjar jag jobba.

Resternade delen av dagen flyter på utan några större problem. Lite stressit på slutet bara. Jag rusar in på Malmö central två minuter innan avgång (Varför vara i tid? Jag han ju med!) och inser då jag slår mig ner att jag inte hunnit tvätta händerna efter mitt grävande i backen. In på toaletten och piffa upp sig. Det där med hygien kan ju vara en bra grej då man jobbar med föroreningar...

Jag räknade ut att jag har åkt tåg i 9 ½ timme idag. Man skulle kunna kalla mig berest!

1 kommentar:

Anonym sa...

SJ verkar ha spårat ur (no pun intended...) totalt. Bara den senaste veckan har fem vänner och kollegor tagits som gisslan i stillastående tåg.