söndag 16 november 2008

Korvhysteri

Pacman och jag var och handlade i ett av dessa stora matkomplex som finns utsprida strax utanför staden. Med den pågående debatten om konstiga tillsatser i våra livsmedel på minnet, började vi studera innehållsförteckning på diverse matvaror. Vi ville ha skinka eller korv som pålägg, men det fanns inte en enda att finna utan någon E-tillsats. Jag gick fram till en ur den rödklädda personalen och frågade om hon visste var man kunde finna tillsatsfri korv.

Hon ursäktade sig så hemskt mycket och erkände att hon inte hade den blekaste aning. Sedan gick hon och hämtade en annan rödklädd människa. Inte heller han kunde komma på några produkter som passade oss. Så han tog upp en telefon och ringde någon, som inte heller kunde ge besked. Pacman och jag befann oss nu i ett mindre hocktillstånd över att de ansträngde sig så pass mycket för att hitta en liten korvsnutt åt oss. En liten stund senare kom en charktant ut och förklarade att de tyvärr inte hade produkter utan tillsatser eftersom de inte skar upp skinkan/korven själva.

Alltså, vill man ha E-fria tillsatser så ska man antagligen åka till en delikatessbutik.

Under tiden personalen ansträngde sig för att hitta en korv som passade oss hittade jag och Pacman en skinka med 102% kött. Då vi visade denna för personalen, kunde de inte förklara hur det hängde ihop.
"Vi har inte haft den förut," var ursäkten.

Kontentan då. Det hela var rätt kul att se hur de verkligen försökte hjälpa oss att hitta en fräsh korvbit. Men jag är lite missnöjd med deras 102 % korv.

Pacman tröttnade så småningom på att kolla in innehållsförteckningen och när vi kom till glasshyllan han jag endast läsa skummjölk på förpackningen, innan Pacman scanat in den och lagt den i påsen.

1 kommentar:

Anonym sa...

AAHH mer än 100% korf i korfen! Ge mig! ;-)