fredag 20 mars 2009

Nu är det klippt!

Idag tog jag en chansning. Alldeles intill mitt jobb ligger en gymnasieskola, som bland annat har frisörutbildning. Dessa små söta frisörelever har en salong där det kostar en hundring att putsa till kalufsen. Då min frisör har svikit mitt hår under vårvintern för att i stället semestra i Thailand så passade jag på att smita in på skolbarnens salong under lunchen.

Vilket misstag! För det första så tog det eleven 1 timme och 40 minuter att klippa mitt hår. Ingen snabbtrimning här inte! Ibland kan jag tycka att frisörer är lite väl snabba då de går igenom håret på en kvart, men här var det tvärt om. Jag trodde aldrig att hon skulle bli klar. För det andra så lyckades jag inte förklara för flickungen exakt hur jag ville ha det, så hon klippte det alldeles för kort. Jag vill ha det kort i nacken och längre framtill. Lite "framåt lutat" skulle man kunna kalla det. Hon klippte en vågrät frisyr, vilket resulterade i en lätt småtantig look.

Då hon visade mig det slutgiltiga resultatet, var den första tanken som slog mig. "Hjälp, jag ser ut som Ulla Bella sekreterare!" Nu har jag ändrat uppfattning något, men jag kan inte undgå att se vissa likheter mellan mig och Ture Sventons sekreterare.

Självklart skällde jag inte ut flickungen. Det kändes inte som om det var hennes fel, dessutom var hon rätt trevlig och bara 17 år. Istället gick jag lite småtveksamt till jobbet där alla förklarade att min frisyr var skitsnygg. Jag var dock inte övertygad. Vid tresnåret var jag lite småsur, vid halv fyra var jag skitförbannad. Jag funderade på hur jag skulle kunna dölja min tantiga frilla med diverse hattar och scarfs. Jag ville rusa hem och gömma mitt hår i två veckor tills det vuxit ut så pass mycket att min riktiga frisör kunde rädda det som återstod.

Pacman sa förstås att min frisyr var jättesnygg. Min mamma kommer att älska den, hon har visat bilder på liknande frisyrer när hon tycker att det är dags för mig att gå till frisören. Min vänner kommer bara att säga att jag nojar. Jag har börjat vänja mig vid längden och det är ju trots allt bara hår, det växer ju ut igen. Det känns dock som om jag har på mig ett klädesplagg som inte passar. Den här frisyren är inte jag! Jag får drass med den ett tag, men sen är det ajöss. Tur att jag inte ska uppdatera mitt körkort eller liknande under en snar framtid, vill inte förevigas med detta hår.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Pic or it didnt happen!

Anonym sa...

Du nojjar. (=du är fin =D )