söndag 25 januari 2009

Essen oder fressen?

Som jag har ätit den senaste veckan!

Bo på hotell i en skidort innebär så mycket mer än att bara åka skidor. Vi hade valt halvpension vilket innebar att vi fick frukost och kvällsmat på hotellet. Dessutom fick vi snacks (kakor, korv eller gulachsoppa, inga jordnötter eller chips här inte) när vi kom hem från backen.

Om vi ska börja med frukosten. Ett dignande bord mötte oss då vi kom ner från våra rum på morgonen, fyllt med bröd! Jag lovar, det fanns över 15 olika brödsorter att välja mellan från det där bordet. Vid ett annat bord fanns det ägg, sex sorters ost, minst sex sorters korv/skinka, tre olika sorters fil, 11 skålar med olika müsslitillbehör (kalaspuffar, torkad frukt, otorkad frukt m.m.), tre olika sorters yoghurt och Nutella. Brownie blev heltklar gladast för det små förpackningarna med Nutella och jag var inte sena att hålla med. Chokladkräm på croissant är bland det bästa som finns.
Lunch åt vi oftast i backen, pommes och korv var en favorit hos mig, men Sumo yrkade på gulachsoppa varje dag. Det där eftermiddagssnacket provade jag bara en av dagarna, inte för att jag inte tyckte om det utan för att jag helt enkelt inte var hungrig klockan fyra på eftermiddagen och jag visste vad som väntade på kvällen.

Varje kvällsmåltid började med sallad från buffén. Därefter var det soppa. Ibland smög de in ytterligare en förrätt efter soppan och därefter kom huvudrätten. Huvudrätten var oftast något överdimensionerad efter de tre första rätterna, så magen stod i fyra hörn då det var dags för efterrätten. Vi åt alltid efterrätt! Bäst var helt klart sista kvällens efterrätt, glassbuffe!

Jag måste stolt meddela att jag prövade allt som bjöds, till och med leberknödel soppa. (En stor köttbulle flöt omkring i buljong och smaken hade en viss touch av lever.) Geisha var lite imponerad av min soppbedrift, men Pacman skakade på huvudet och sa att det inte skulle bli någon godnattpuss ikväll.

I tyskan har de ett verb för äta när det gäller människor (essen) och ett verb när det gäller djur (fressen). Så min fundering efter denna vecka är vilket verb som passar in på mig och mitt sällskap efter en veckas hotellvistelse i Dorfgastein.

Inga kommentarer: