tisdag 27 januari 2009

På det fjärde ska det ske.

Under hela min studietid har jag haft vissa problem med att förstå mig på de mail som skolan skickar ut för att meddela tentamensresultat. Då jag fick resultatet på en av mattekurserna (efter att ha skrivit den för 3:e gången) trodde jag ett kort ögonblick att jag endast lyckats skrapa ihop 5 poäng och där med missat tentan, när jag sedan insåg att jag fått betyget 5.

Man ser att det ramlat in ett resultatmail i mailboxen, blir supernervös och ber en stilla bön att det gått bra. Sedan trycker man snabbt på länken och skummar raskt igenom mailet i jakten på resultatet. Efter några vändor vet man på ett ungefär var i mailet resultatet ligger (alla resultatmail ser likadana ut) och ögonen går raskt dit i jakten på siffror. För alla tentor står kurspoängen och resultatet på tentan, för vissa tentor står även antal poäng man lyckats skrapa ihop.

Så i morse när jag hittade ett resultatmail i inboxen öppnade jag det kvickt. Den första siffran som jag stöter på är 3,5. "Fan, lyckades jag bara få ihop 3,5 poäng igen," tänker jag innan jag inser att det är kurspoängen. På't igen. Nästa siffra är en 3:a och framför den står det betyg: D.v.s. jag har fått betyg 3 på tentan. Betyg 3 betyder godkännt! Betyg 3 betyder att jag på fjärde försöket har klarat min statistikkurs och att jag kan hämta ut min examen!!! Jag kan äntligen titulera mig civilingenjör! HURRA!!!

Jag läser vidare. Skrivningspoäng: 8. Jag klarade tentan på håret. Varken mer eller mindre. Den magiska 8 poängsgränsen uppnåddes och det var verkligen på tiden! Nu ska jag hämta ut tentan snabbt som ögat, tänk om examinatorn ändrar sig? Har aldrig hört att så skulle vara fallet tidigare, men någon gång kanske det händer? Min otur i sådan't fall!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad gött! Grattis!