lördag 10 januari 2009

Källan till allt ont?

Det här med statistik har aldrig varit min starka sida. Till och med inläggsstatistiken ser väldigt negativ ut på den här sidan för tillfället.

Vad är det med statistik egentligen? Det är ju bara hitte på alltihop! Det finns lögn, förbannad lögn och så finns det statistik!

Statistiken är vetenskapen om hur det borde bli, utifrån hur det vara förut. Men baserade man allting på hur världen såg ut igår, så skulle man ju aldrig komma framåt! Inga nya upptäckter, inget framsteg, inga nya böcker, inga visioner. Statistik är ju alltså motsatsen till kunskap, kreativitet, konst och skaparglädje. Man skulle kunna gå så pass långt och påstå att statistik är källan till allt ont. Nåja, inte allt ont, men i alla fall allt grått, tråkigt, slentrianmäsigt och oinspirerade.

Och ändå ska jag nu sätta mig och försöka få mina små hjärnceller att förstå denna vetenskap så pass mycket att jag kan skrapa ihop 8 poäng på tentan på fredag.

Inga kommentarer: