tisdag 27 januari 2009

Absurt vackert, varför?

Ibland måste jag titta, även om jag tycker att det är pinsamt, töntigt och supersentimentalt. Det inträffade igår klockan 20:00 på TV4.

Jag pratar förstås om "Bonde söker fru - bröllopet". Jag såg endast några få avsnitt i höstas, programmet är alldeles för plastigt för min smak. 4 människor som får gå på konstgjorda dejter med en mass folk och en sönderklippt produktion som bara väljer ut de smaskiga och "romantiska" ögonblicken.

Men igår så var det ju bröllop. Jag gillar bröllop, har fått gå på alldeles för få i mitt liv. Kanske därför som jag var tvungen att titta.

Bröllopet var ett typiskt "traditionellt" bröllop. Söndertrasat-amerikanskinspererat-traditionellt bröllop skulle jag vilja kalla det. Han skulle välja buketen, för det var tradition. Hon skulle ha "något lånat, något blått, något gammalt, något fått", för det var tradition. De skulle inte sova tillsammans natten innan bröllopet, för det var tradition. Hon skulle ledas in av sin far, för det var tradition. MY ARSE!!! Det är inte alls tradition! Det är ett gammalt, förlegat, engelskt påfund där kvinnan gavs bort som gåva till sin blivande man, av sin far! Faan, sånt gör mig förbannad!!! Kvinnor är för i helvete inga presenter!

Alla kvinnor som tycker att det ser så fint ut att bli överlämnad av sin far bör ta sig en extra tankeställare. "Är du en liten pidestalfru?" En kvinna som ges bort symboliserar undergivenhet, objektifikation av sin person och förnekande av sig själv. Det är töntigt, förlegat och pissdåligt!!! Snälla, alla blivande Brudar där ute. Tänk själva!!!

Nu till det absurda. Efter att ha svurit över att brudparet trillat ner i varenda förlegad traditions-grop de kunnat hitta, blir det snyftigt sentimentalt. Inte så att jag mår illa, nej, nu ramlar även jag i fällan. Då bruden under ceremonin tar mikrofonen och sjunger en kärlekssång till sin bonde blir jag så rörd så jag börjar böla. Där sitter jag i TV-soffan och svär åt mina sentimentala tårar och tycker att det är så fint. Faan!

Inga kommentarer: