söndag 25 januari 2009

Konstigt, så konstigt...

Österrikare är märkliga människor. De har så mycket regler! Det första som hände oss då vi klev av planet i Österrike var att vår taxichaufför fick böter, för att bilen var för skitig!

En annan väldigt märklig regel gällde bastun. På vårt hotell fanns en liten spaavdelning, liten pool, bubbelpool, relaxavdelning, tillgång till massage för den som önskade det och fyra olika bastuar. En vanlig bastu, en biobastu (vad nu det innebar), en infraröd bastu och en ångbastu som doftade eukalyptus och citron. I bastun gällde förbud mot badkläder, egentligen inget konstigt med det, om det inte varit för att det var blandad bastu, män och kvinnor, alla på en gång!

Första gången jag klev in i bastuavdelningen på hotellet blev jag smått chockad över alla bara rumpor som befann sig där inne. Jag tror aldrig jag sett så många manliga könsorgan på en och samma gång.

En ide hade förstås varit att linda en handuk om sina ädlare delar, men då var man tvungen att vara förberedd och ta med sig minst två handdukar in i bastun. Man var nämligen tvungen att sitta på en handduk och i vissa fall var även ha fötterna på den. En oerfaren svanska har då inte så mycket handuk kvar att linda om sig, då den lilla tygbit man tagit med sig in i bastun ligger dels under rumpa och dels under fötter.

Tro inte att det gick att smita undan dessa regler! Pacman och Mumsmums fick en tillsägelse efter att ha råkat lämna buttprints efter sig i en av bastuarna. Ett par blev utkört ur en annan bastu då de satt där med badkläder på. No mercy här inte!

Jag är fortfarande chockad!

Inga kommentarer: