onsdag 9 juli 2008

The Facebook factor

Alla som har facebook har råkat ut för det. Det plingar till i mailboxen och en Alva Svensson har skickat en förfrågan om vänskap. Du kliar dig i huvudet och tänker: ”vem fan är Alva Svensson?”

Efter att gått in på personens sida plingar det oftast en liten klocka i huvudet och du kommer på vem personen i fråga är, men inte alltid. Det har hänt att jag har googlat på personer, eller varit tvungen att kolla upp vem människan är i någon gammal skolkatalog.

Om jag är inne på en människas sida, men inte har en aning om vem människan är, fastän jag har foto och info framför mig, så tycker jag att det är en ganska bra indikation på att jag inte känner personen i fråga. Jag kanske är konservativ, men jag blir inte polare med vem som helst på det där stället. Okända kompisförfrågningar ignoreras av mig!

Jag blir inte heller kompis med folk jag inte tycker om. Facebook för mig är ett nätverk för kompisar inte en tävling. ”Den som har flest vänner när han dör vinner!” Nej tack!

Nu finns det en människa som inte riktigt greppar detta. Han har säkert frågat mig 8 gånger om vi ska bli kompisar, men jag har blankt ignorerat honom varje gång. Han är en högljudd idiot som jag aldrig haft något gemensamt med. Jag har aldrig haft en givande konversation med människan och kommer antagligen aldrig att träffa honom igen. Men ändå envisas han med att skicka förfrågningar och jag frågar mig varje gång: Varför? Det är inte så att han saknar vänner, han har ca 365 stycken. Han kan inte ha något vettigt att säga mig, för då kunde han ha skrivit ett mail. Så varför envisas han med att skicka kompisförfrågningar till mig?

Då jag berättat det här för mina vänner har de skrattat lite lätt och sagt: men bli kompis med honom då. Men jag VILL INTE! Jag misstänker att jag låter som tuffa tjejen i mellanstadiet som mobbar alla osäkra flickor i årskullen under, men det hela har nu blivit en principsak + att jag inte vill att han ska komma åt mina bilder, info och annat tjafs jag har på facebook. Så det blir samma sak igen, total denial.

Fånigt egentligen, men man måste inte annat än att förundras av en människa som inte fattar vinken då han blivit ignorerad, ÅTTA GÅNGER!!!

Inga kommentarer: