söndag 8 juni 2008

Varför detta mode?

Jag sitter och flämtar i en bil på väg mot resecentrum. Fönsterrutan är nedvevad och jag suger girigt i mig den någorlunda friska stadsluften när vi stannar vid ett övergångställ. Vad jag sedan får se får mig att sucka högt. Över övergångstället kommer en tjej i litet linne, små shorts, ballerinaskor och SVARTA NYLONSTRUMPBYXOR! Med en snabb blick på biltermometern kan jag konstatera att det är 31°C utomhus. Vilken idiotisk modeguru har fått denna flickunge att iträda sig ett par svarta tighta plastbyxor en dag då asfalten smälter och Glasses Bossbar slår alla försäljningsrekord?

Jag är inget stort fan av mode och utseendefixering, men jag är inte så dum att jag tror mig kunna undkomma alla modenycker som dyker upp. För några vintrar sedan blev det übermodernt att stoppa ner jeansen i byxorna och jag skrattade kallt (i dubbel bemärkelse, det var ju vinter) åt hur fult det var. Jag bör dock erkänna att även jag sedan två säsonger tillbaka stoppar ner mina jeans i mina vinterstövlar.

En annan modenyck som jag har svårt att acceptera är leggings. När de dök upp på marknaden funderade jag på vem som kunde vara så dum att hon köpte sönderklippta strumpbyxor som fick benen att se ut som prinskorvar. Jag måste dock omvärdera mina åsikter något. En kvinna på den avdelning där jag gjorde X-jobb såg faktiskt riktigt bra ut i klädesplagget och i förra veckan hade Brownie en utstyrsel som förhöjdes av dessa ”avklippta strumpbyxor”. Jag tycker fortfarande att leggings er ett ytterst märkligt klädesplagg, jag kommer aldrig att äga ett eget par, men jag anser inte längre att alla leggings är av ondo!

Satt och bläddrade i min blivande svägerskas Cosmopolitan och fastnade för en artikel om varför den svenska modebranschen är så tråkig. Jag kan inte annat än att hålla med. Alla ser likadana ut i Sverige. Om något slår i Sverige så har alla det! De hade listat fem ”måsten” i en svensk kvinnans liv.
  • Leggings – Stackars alla svenska män som inte får njuta av bara kvinnoben under sommaren. (Jag kan inte annat än att hålla med!)
  • Tunika
  • Nördglasögonen – ”Oh, jag är så originell i mina sofistikerade bågar!” (Känner att det krävs en förklaring här. Nördglasögon är fyrkantiga brillor med starkt markerad kant.)
  • Palestinasjal – Inga sympatier krävs för att bära detta plagg!
  • Ballerinaskor

Jag kunde glatt konstatera att jag endast äger en tunika och där med lyckats med att inte trassla in mig allt för mycket i den tråkiga, svenska modevärlden. Det som dock fascinerade mig mest var att jag var fullständigt överrens med en artikel i Cosmopolitan…

För att återkomma till den något missklädda varelsen på övergångsstället. Hur kan man överhuvudtaget få för sig att sätta på sig ett par strumpbyxor då det är över 20°C utomhus? Någonstans vet man ju att strumpbyxor är gjorda i plastmaterial och där med inte andas. Strumpbyxor kanar för långt ner i grenen vilket medför att man måste gå in på toaletten för att dra upp dem på plats ungefär en gång i timmen och dessutom får man inga snyggt solbrända ben då man har strumpbyxor. Någonstans kräver jag att folk börjar tänka själva då termometern börjar röra sig över 25°C.

Inga kommentarer: