tisdag 24 juni 2008

Världens näst sämsta hemmafru

Idag hade jag tänkt skriva om hur fantastiskt illa jag tar han om mig själv, och Pacmans och min gemensamma lägenhet. Jag hade tänkt spy galla över våra skitiga fönster, beklagat mig över mina luncher bestående av keso på knäckebröd, gnällt över köket som aldrig tycks vara rent, förbannat sovrummet som inte dammsugits på månader, suckat över min förkärlek till hemladdade, amerikanska serier och fotograferat mina nymålade tånaglar eftersom mina tånaglar är det enda kreativa som jag orkat med idag.

Men jag har insett att det finns de som är värre! Jag har råkat ut för en del då det gäller sjuka grannar, så man skulle kanske tro att jag är van... Fyllegubbar som somnar i trappen, fjortisar som tjuvröker på vinden, grannar som slänger ner porrtidningar till dagisbarnen på gården, småbarn som använder hissen som papperskorg och folk som inte orkar slänga sina sopor i soptunna tio meter bort, utan lägger påsen utan för ytterdörren till kajor och råttors allmänna förtjusning. Det finns dock en sak som är absolut förbjudet då man bor i ett hyreshus? ATT GLÖMMA HÄNGA TILLBAKA TVÄTTSTUGENYCKELN!

Jag står ut med rätt mycket då det gäller tvättstugan. Det är inte hela världen om torktummelluddet är kvar eller om någon inte torkat upp lite kvarglömt tvättmedel. Men när jag har tvättid, så är det jag som tvättar! Det är inte första gången det händer. Jag har till och med utvecklat ett litet mind game där jag sekunden innan jag stoppar nyckeln i tvättstugenyckelskåpet försöker känna på mig om nyckeln hänger där eller ej. Till 95 % så hänger nyckeln på sin plats, men jag blir fly förbannad de övriga 5 %!

Så idag hängde nyckeln inte på sin plats. För en gång skull hade människan som tvättade på förmiddagen kvar sin tvättplupp där lägenhetsnumret stod. Jag gick och ringde på för att kräva åter det som var mitt. Då har människan mage att inte vara hemma! Där står jag handlingsförlamad med en överfull tvättkorg.

Jag längtar så till ett eget hus med en egen tvättstuga som jag kan ha tillgång till 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan och det ska banne mig inte finnas någon nyckel som kan försvinna! Däremot befarar jag att fönstren på detta hus lär gro igen, golven förbli odammsugade och köket översvämmas med disk.

Slutligen vill jag, som vare hemmafru med någorlunda självaktning, dela med mig av ett familjerecept. Jag har lovar Brownie i flera månader att hon ska fån receptet på ”faster Barbros chokladmousse”, så här kommer det.

Faster Barbros chokladmousse
2 personer

Ingridienser:
70 gram Marabou choklad (50% mjölkchoklad och 50% mörkchoklad)
2 ägg
Framförhållning

Tillvägagångssätt:
Smält chokladen i ett vattenbad eller i mikron. Vispa ner GULORNA i den smälta chokladen. Vispa äggvitan separat och så pass hårt att det går att vända upp och ner på bunken. OBS! Se till att vispen är ren då du vispar vitan, annars fås inte den fluffiga konsistensen. Rör ihop de båda ”smetarna” och häll upp i snygga glas. Vinglas fungerar alldeles utmärkt. Låt stå i kylen för att stelna i minst 6 timmar. Servera som den är eller med en klick grädde och garnerad med fysalis eller jordgubbe. Njut!

Inga kommentarer: