tisdag 3 juni 2008

Alldeles, alldeles underbart!

Jag vaknade halv nio på min födelsedag. Med mosig blick möter jag Pacmans minst lika mosiga ögon, fast de vaknar strax till.
”Va, är du vaken? Du ska sova, ”utbrister han.
”Mmmm, men jag är kissnödig,” mumlar jag trött.
”Ja, men gå på toa då. Fast du måste gå och lägga dig sen.” Pacman beordrar mig att ligga kvar i sängen medan han ”fixar lite”. Halv tio kommer han in med presenter. Efter presentöppningen sätter han mig på balkongen och serverar en underbar frukost i solskenet. Han hade till och med pallat syrener (mina favoriter) från dagiset nere på gården, som han garnerade frukostbrickan med. Jag njöt!

Vi åkte hem till mina föräldrar där även mormor och mammas kusin väntade. Mamma hade svängt ihop min favoritfödelsedagsmiddag.

Förrätt:
Avokadohalvor med Cream Fraiche och stenbitsrom

Huvudrätt:
Gravad lax, färskpotatis och hovmästarsås + sallad

Efterrätt:
Jordgubbstårta!

Jag hade önskat menyn! Det märks, eller hur? Jag är speciellt nöjd med jordgubbstårtan eftersom jordgubbarna inte brukar vara mogna så tidigt som på min födelsedag.

Min lillebror Långben var som vanligt sen och ett tag befarade jag att han skulle missa hela min födelsedagslunch, men han kom hem ca 20 minuter efter utsatt tid. Han hade förstås insett för sent att jag fyllde år och panikköpt godis och lotter, en klassisk present från Långben. För ovanlighetens skull var det vinst på fyra av de fem lotterna och jag blev 245:- rikare!

Min andra lillebror, Kalle, ringde från Norge och gratulerade. Faster, farmor, Smiley och Donna ringde också och jag insåg att jag pratar alldeles för lite med mina vänner som inte bor kvar i krokarna. Hade gärna pratat mer med er allihop. Pacman retades med mig under dagen eftersom min telefon pep titt som tätt. Jag kände mig mycket uppmärksammad på min bemärkelsedag!

Under varma sommardagar är det underbart att ta sig ett dopp, vilket gjordes. Pappa hade piffat upp poolen för säsongen och jag badade flera gånger. På kvällskvisten tog jag, Pacman och mamma en långpromenad och njöt av den härliga sommarkvällen.

Jag hade en alldeles, alldeles underbar födelsedag. Soligt, varmt, jordgubbstårta, gravad lax, bad, presenter, promenader, avokado med stenbitsrom, trissvinst och inte en tanke på tentan som följde dagen efter!

Inga kommentarer: