tisdag 26 augusti 2008

Mina arbetskamrater

Jag har det inte helt lätt på mitt jobb. Till att börja med så är klädkoden på stället skitiga arbetsbyxor och T-shirt med hål i. Alla följer den slaviskt (även jag). Jag är ensam tjej på mitt pass tillsammans med två fjuniga ynglingar och tre fäder i 35-årsåldern. I och för sig är Chefen tjej, men hon har valt bort att jobba natt. De som jobbar med mig i labbet är Tomten och Gullo, två allt-i-allo snubbar som kan mycket om allting. Den ene är dessutom gift med den andres syster, så de känner varandra rätt bra! De kan vara rätt kul båda två, men det gäller att man inte har en dålig dag då man jobbar med dem, för både språkbruket och humorn brukar hamna på en rätt så låg nivå, speciellt klockan halv två på morgonen.

I fredags jobbade jag kvällspasset och det var meningen att jag skulle jobbat förmiddag på lördagen dagen efter, men eftersom det var tenta-tajm så fick Chefen hoppa in och vikariera för mig. Tomten och Gullo beslöt sig för att sova i fikarummet den natten eftersom de skulle börja jobba klockan sex. Prick klockan 22 på fredagskvällen öppnar Tomten första ölen och den tog slut på en halv minut. Jag tackade för mig och åkte hem. På lördagsmorgonen åt jag frukost framför datorn och surfade in på Lancias blogg. Vad får jag se? Jo, Tomten och Gullo beslöt sig för att inte sluta vid en öl, utan de drack en hel del. De hittade även en flaska Östgöta Sädes någonstans som delade de broderligt på. Resultatet av deras alkoholintag blev lite Drink-and-Drive, supa ner ett av fjunen och moona mot kamerorna som finns på labbet. Mig veterligt kom de i säng vid halv tre snåret och de skulle upp för att jobba klockan sex! Jag är ytterst tacksam över att jag slapp tillbringa lördagsmorgonen i sällskap med dessa två ytterst bakfulla herrar. Dessutom kan jag garva rått åt de båda gossarna i efterhand, då Lancia förevigade allt i sin blogg!

Jag förstod redan innan jag kom hit att den intellektuella nivå kanske inte skulle vara så hög. Jag hade rätt! Det är inte det att folk är korkade på det här stället, de är helt enkelt inte intellektuellt intresserade. Det finns andra saker som lockar för dessa grabbar, bilar, öl, fäljar, lastbilsflak och mera öl.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, så visst är det en himla tur att lantmännen har oss två som väger upp och höjer den intellektuella nivån igen. ;)

Fräcka Fröken sa...

Det är allt bra tur att jag har dig! Knas bara att vi ses ungefär 7 minuter per dag, men de vill väl sprida ut den intellektuella nivå över de olika skiften, om vi jobbade samtidigt skulle det bli obalans på bygget.