söndag 24 augusti 2008

Post-tentaångest

Gårdagen flöt på ungefär som planerat. Kom upp i tid, infann mig i rätt sal i god tid och kände mig rätt så nöjd med min insats då jag gick därifrån. Det blev pasta med ost- och skinksås till lunch och Laget spelade oavgjort. Festen hos Joey och Blondie var till belåtenhet, men jag var för trött för att orka leta upp ett dansgolv. Somnade ca 02:00.

Vaknade klockan 10 idag vilket jag tyckte var alldeles för tidigt. Jag ska jobba 22 - 06 och en utdragen förmiddag i sängen var precis vad jag behövde för att orka med ett nattpass med Gullo och Tomten. Då, från ingenstans, slog det mig! Jag har gjort ett grovt fel på uppgift två på tentan! Jag har räknat med fel varians! Då jag under gårdagen kom på hur uppgiften skulle lösas hade jag hela uträkningen klar framför mig, räkna ut de två varianserna, slå ihop dem och dividera med 2. Jag glömde dividera med 2! Hela uppgiften går nu åt helvete och jag förlorar tre poäng på tentan. Tre poäng som jag VERKLIGEN behöver för att få godkänt på eländet.

Tentan bestod av 6 uppgifter på 3 poäng. Jag svarade på uppgift 1, 2, 4, 5 och 3a, totalt 12, 5 poäng. 1, 3a och 4 är jag rätt säker på att jag gjort rätt på, men de ger bara 6,5 poäng. Jag behöver 1,5 poäng till för att få godkänt! Tills imorse var jag ganska säker på att jag fått 3 poäng på uppgift två, men nu vet jag att jag är körd! Det är ju inte ett så stort fel kan den oinvigde tycka, men det är en MAI-tenta. MAI är den mest petnoga och paragrafridande instiutionen som finns. Stavar du fel blir du stenad!

Jag har i och för sig uppgift 5 att luta mig tillbaka på, 5a (1,5 poäng) och 5b (1,5 poäng). Det som ger mig ångest är att svaret i uppgift 5b blev så konstigt att jag inte vågade tro på min egen uträkning och då börjar jag även tvivla på min förmåga att lösa 5a. Torsk på uppgift 2 och 5 betyder torsk på tentan och ingen examen till Fräcka Fröken detta år.

Ibland känns det som om det kanske inte var meningen att jag skulle bli det jag pluggat till. Jag kanske skulle valt en annan väg. De högre makterna kanske hade andra planer för mig och för att få mig att inse detta har de låtit mig kämpa mig igenom hela utbildningen. Låtit mig klara uppgifter med nöd och näppe, för att sedan låta mig snubbla på mållinjen.

Inga kommentarer: