onsdag 27 augusti 2008

My surfing days are over!

... i alla fall på nattpassen. Igår kväll när jag kom till jobbet satt en stor lapp över hela dataskärmen: "RÖR EJ". Detta betyder slutet för mina nattrapporter från jobbet. När jag frågade Tomten varför vi inte fick leka med datorn på natten, svarade han något undvikande att han inte visste. Men efter lite trilskande så fick jag ur honom att det fanns folk som surfade in på suspekta sidor och att Någon var rädd för att systemet skulle krascha. Först funderade jag över om mitt oskyldiga bloggande, aftonbladsläsande och kollande av mailen hade fått Någon att se rött, men det vore ju idioti. Problemet ligger nog snarare i att Någon inte vill att folk ska sitta och göra privata/suspekta saker på arbetstid.

Jag längtar till ett jobb där "storebror" inte längre hänger över axeln. Ett jobb där parollen "frihet under ansvar" råder. Pacman har det bra. Ledsnar han på sitt jobb för stunden kan han logga in på valfri webpage och försvinna bort några minuter. Ingen kunde bry sig mindre! Nu har inte alla det lika bra. Geishas förra jobb blockade tillexempel livsnödvändiga sidor som facebook! Hotet att chefen-kan-kolla-historiken hänger över flera arbetsplatser och jag kan förstå att surfande på olämpliga sitter kan medföra pinsamheter för ledningen. Men egentligen, den chef som likt en hök hänger över sina anställdas surfande har antagligen inte så mycket att göra på sitt jobb.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hos oss är alla "suspekta" webbplatser som gmail, hotmail och liknande blockerade. Inklusive de aftonbladetsidor som handlar om sex och annat moralisk oriktigt. Däremot funkar Facebook. Kan det månne vara så att nån på IT-avdelningen är en ivrig Facebook-användare?