tisdag 13 maj 2008

Ett litet steg för Fräcka Fröken, ett stort steg mot vuxenlivet

Snygga skor, fräsiga jeans, pikétröja med en kofta över, håret hastigt uppsatt med en klämma, filade och neutralt målade naglar, maskara, ett uns med ögonskugga och en sista touch med lipglosset. Nej, jag skulle inte på date. Jag har varit på anställningsintervju!

En avgörande del av vuxenlivet består av arbete. Visst, jag har jobbat förut, men bara vikariat och sommarjobb. Jag har nu varit på mitt livs första anställningsintervju som civilingenjör, något jag är utbildad till! Ett stort steg i riktning mot vuxenlivet.

Dagen började med att jag läste in mig på företaget i fråga via deras hemsida. Gick till studerandeexpeditionen och fick utdrag ur betygsdatabasen. Plitade ner några referenser och stoppade allt i en prydlig svart pappmapp. Jag åt en pepplunch på Fräcka Fiket med min kompis Brownie som gav mig några goda råd inför intervjun. Jag var på plats i god tid, ca 25 minuter innan intervjun skulle ta sin början.

Hur gick då själva intervjun? Jo, tack bra. Jag som trodde att det skulle vara en strikt arbetsplats med kostymgubbar och rockklädda professorer, blev glatt överraskad av den familjära och spontana stämningen som rådde på bygget. Jag diskuterade mr Beans nyårsfirande med en av grundarna till företaget och då labbchefen visade mig den stora maskinsalen tog hon ett valssprång upp i luften och förklarade att det här var deras balsal. En hel del riktiga intervjuarfrågor avhandlades förstås också och jag tror att jag lyckades svara tillfredställande på de flesta av dem.

I slutet av nästa vecka kommer jag att får reda på om jag gått vidare till nästa omgång av intervjuer. Vem vet, jag kanske skriver som processingenjör inom kort.

1 kommentar:

Anonym sa...

Wow, låter som ett riktigt roligt ställe! Faktiskt *tada*, ska jag oxå på arbetsintervju imorgon bitti! Så det är nog dax att släcka lampan nu!

Hoppas du får jobbet! Är man väl på intervju brukar det gå bra!