måndag 12 maj 2008

Konsten att åka buss

Jag har åkt en hel del buss i mitt liv. Redan när jag var 10 år tog jag bussen till skolan. Under de tre senaste åren har mitt bussåkande intensifierats då jag tillhör den grupp av människor som dagspendlar. Allt detta bussåkande har gjort mig till proffs på att åka buss, så jag har nu sammanställt en liten lista för den oerfarne bussresenären.

  • Kom i tid, men inte i för god tid. Det är aldrig kul att stå och vänta, speciellt inte under vinterhalvåret. 2 minuter innan bussens avgång är det lämpligt att stå på busshållplatsen.
  • Sätt dig inte på "the sunny side". Räkna ut vilken sida av bussen som kommer att vara vänd mot solen till största delen av resan. I mitt fall är det enkelt. Jag sätter mig aldrig bakom chauffören eftersom han sitter på "the sunny side" både på dit- och hemvägen.
  • Sätt dig en bit bak i bussen. Då slipper du lyssna på Gerts ”fredags fräckisar ”och Malin Berghagen i sin lusekofta eller vad busschaufför nu kan tänkas lyssna på medan han puttrar fram längs motorvägen.
  • Välj ett säte där platsen bakom är ledig, då kan du fälla ner stolsryggen. Det är ytterst oartigt att fälla ner stolen på någons knän. Om du där emot har fällt ner ditt säte först och någon sätter sig bakom dig så får personen i fråga skylla sig själv.
  • Det är alltid skönast att sitta själv på bussen men ibland så måste man ju sitta bredvid någon. Undvik då att sätta sig bredvid killar som tränar på gym. Denna del av det manliga släktet har en tendens att träna upp sina lår så pass mycket att de inte kan sitta ihop med benen. D.v.s. de upptar även halva ditt benutrymme eftersom de sitter och bräsar. Har de dessutom tränat upp sina överarmar till bristningsgränsen kommer du att få spendera bussresan vinglades på ytterkanten av ditt säte.
  • Säg alltid godmorgon till busschauffören. Busschaufförer har inte världens mest stimulerande jobb. De kan behöva ett uppmuntrande leende ibland.


Jag kan förstå varför vissa undviker den kollektiva trafiken. Det är ju så mycket skönare att sitta i sin egen bil med rumpvärmare, AC och sin egen musik. Dessutom kan man ha stolen i det läge som passar en bäst.

3 kommentarer:

Flygvapenmuseum sa...

Nu har jag lagt till dig på bloggkoll.com så jag får ett litet mail varje gång du kommer med nya inlägg. Finfint va?!

Anonym sa...

Haha vilka schyssta bussåkartips!

Anonym sa...

oj det där med 2 min innan låter riskabelt. Men i linköping funkar det ju.

jag läste "solen" istället för "stolen" i sista meningen. Mkt roligare.