måndag 26 maj 2008

Kursen som Gud glömde...

Jag är inte riktigt färdig än med mina studier. X-jobbsrapporten är i stort sett godkänd, ska bara putsa lite på stavning och några formuleringar här och där. Det är dock en annan sak som står mellan mig och min civilingenjörsexamen, STATISTIK! Statistiken läste jag i slutet av tvåan. Jag var mucho skoltrött och visste att jag hade ett sabbatsår att se fram emot. Jag hade tre tentor i månadsskiftet maj-juni och statistiktentan var den andra i turordningen. Den låg dessutom på min 22:a födelsedag. Statistiken fetprioriterades bort, till förmån för de andra tentorna och födelsedagsfirande.

Åren gick. Jag tog kemitentor, fysiktentor, mattetentor och biologitentor. Jag skrev labbrapporter och knåpade med basgrupper, men av någon outgrundlig anledning så blev statistiken åsidosatt i alla år. Visst, jag har tänkt att jag borde ta tag i den, men det har alltid kommit någon annan tenta eller uppgift i vägen.

Egentligen heter kursen statistik- och sannolikhetslära. Den är på 5,5 p och består av två tentor (2,5 p + 2,5 p) och en labbkurs (0,5 p). Den ena tentan (sannolikhetsläran) klarade jag på första försöket och labbkursen fixade jag efter lite trixande. Nu återstår bara statistikdelen. Problemet är att den är så fruktansvärt TRÅKIG!

De allra flesta ämnen ter sig som stora frågetecken under den första dagen av tentapluggande. Även om man har hängt med hyfsat bra under kursens gång, så blir man oftast helt ställd då man sätter sig med den första övningstentan. Så även denna gång, men jag fruktar att det här är det snurrigaste jag varit med om. 75 % av innehållet känns som om det är godtyckligt hämtat ur luften! Jag har ingen aning om hur man ska angripa problemen. Det känns så retligt, att dessa 2,5 p ska betyda så mycket. Det är en fjärt i rymden i jämförelse med andra kurser som jag läst och ändå ska den vålla mig så mycket besvär. Grrr…

Dags att växa upp och möta tenta-p-monstret som en mogen kvinna! Förhoppningsvis för sista gången.

Inga kommentarer: