torsdag 8 maj 2008

Vad händer nu?

Då var det gjort! Jag har lämnat in min X-jobbsrapport. Vad händer sen? Jag befinner mig för tillfället i ingenmanslandet mellan examensarbete och arbete. Eller jag kanske skulle säga student- och arbetslivet? Klart är i alla fall att jag är på väg in i vuxenvärlden!

Den som aldrig studerat på högskolan kanske inte förstår mig, teoretiskt blir man ju vuxen vid 18 års ålder. Men jag kan avslöja en "hemlighet". Studenter är inte vuxna! Som student tar man sig sovmorgon om en tråkig föreläsning startar klockan 8... eller klockan 10. Man pillar sig i naveln i fem veckor och får sedan panik en vecka innan tentan, då man plötsligt inser att man inte förstått någonting av den senaste tiden föreläsningar och labbar. Man kommer inramlande klockan halv 4 en vardagsmorgon på grund av en Kravall. Man äter spagetti minst fyra dagar i veckan. Man har en ohälsosam relation till diverse dokusåpor. Man betalar inte skatt. Studenter är inte vuxna!

Under en kort period av mitt liv studerade jag och min mor samtidigt på högskolan. Jag var en civilingenjörsnolla och hon läste psykoanalys. Jag, nyss fyllda 20, blev i det närmaste förnärmad då min mamma förklarade för mig att den mänskliga hjärnan inte är färdigutvecklad innan 25 års ålder. Fast än jag fick handla på systemet, flyttat hemifrån, pluggade på universitetet, hade körkort (nåja, tänkte ta körkort inom en snar framtid) och var tillsammans med Pacman sedan 2 ½ år tillbaka, så var jag inte vuxen! Nu när min 26 födelsedag kommer allt närmre har jag en viss förståelse för psykoanalysens teorier, fast ändå inte. Är jag verkligen vuxen nu, bara för att jag fyllt 25?

Missförstå mig rätt! Jag vill inte vara fast i studentlivets korridorer för evigt. Alla mina vänner har slutat plugga och gör nu karriär inom sjukvård, kommun eller privata företag. Man kan säga att jag är sist kvar. Det är bara det att jag ska ge mig ut på okänd mark…

1 kommentar:

Anonym sa...

Äh, det där med 25 kan ju bara stämma för medianen av alla människor. Något säger mig att ingenmanslandet inte kan vara värre än ångesten studenten genomgår inför tentorna, hur outvecklade deras hjärnor än är!
/Kommenteraren