söndag 18 maj 2008

Pep talk

Jag tror att jag skall byta karriär. Jag skall omskola mig till livscoach! I min omgivning har jag ett gäng underbara människor som idag behövde en push i rätt riktning.

I fredags pratade jag med Smiley som är inne på slutspurten på sin examensrapport. Eftersom jag varit i samma situation som Smiley så vet jag hur körigt det kan vara. Mycket riktig, Smileys humör var i nivå med fotknölarna. Hennes handledare hade plockat ner det bollplank som varje examensarbetare behöver, och nu stod hon där och visste inte åt vilket håll hon skulle kasta sina bollar. Jag åtog mig uppgiften att läsa igenom rapporten och idag hade vi över en timmes telefonkonferens med allmän feedback. Layout, bu och bä avhandlades ivrigt framför våra datorer. Även Pacman involverades på ett hörn där han fixade med layouten.

Jag hade knappt sagt hejdå till Smiley då Darling ringde. Hon frågade mig hur min intervju i tisdags hade gått, och när hon försäkrat sig om att jag var nöjd med min insatts berättade hon med skakig röst att hon skulle på intervju imorgon. Darling hade inte kunnat sova på de två senaste nätterna. Hon oroade sig för utseende, tunghäfta, håruppsättningar och bristande kunskaper i branschen. Jag plockade fram min bästa pepp-röst och peppade henne till det yttersta. Jag letade fram tips på POOLIAs hemsida (AMS hemsida var värdelös!), sa åt henne att leta fram referenser och beskrev de positiva egenskaper hon har som kan komma till användning i tjänsten. Hon är ta mig tusan värd det här jobbet! Darling lät lite lugnare när vi lade på luren. Då hade klockan blivit fyra på eftermiddagen och jag hade inte hunnit in i duschen ännu.

Lite allmänt pep talk avhandlades även igår då jag blev bjuden på kvällsmat hos Vanilla. Hon har slutligen kommit fram till att hon inte får ut något av sitt jobb och det är dags att pröva sina vingar någon annanstans. Hon är överkvalificerad för sina arbetsuppgifter men kraftigt underbetald med tanke på hennes gedigna utbildning, så jag tycker att hon gör helt rätt! Över en flaska vin och delikata anrättningar peppade vi varandra att kräva rätt lön och inspirerande arbetsuppgifter.

Nu när jag är i arbetssökartagen och surfar in på ams var och varannan timme så hittar jag annonser som inte bara passar mig. Jag tipsar nog mina vänner om diverse tjänster i större utsträckning än vad jag hittar tjänster som passar mig. Livscoach kanske är fel ord, jag kanske ska omskola mig till jobbsökarcoach.

Inga kommentarer: